Waar moet een dieet aan voldoen?

Wat is een dieet?

Zoals uit deze website moge duidelijk zijn, ben ik geen fan van diëten. Wanneer ik hoor dat er weer een nieuw dieet op de markt is gebracht, dan denk ik “daar gaan we weer”. Vanwaar mijn aversie tegen diëten? Wel, dat zit zo: de meeste diëten beloven van alles en nog wat, maar blijken uiteindelijk toch niet te werken, of in ieder geval niet waar te maken wat ze beloven.

Een dieet is een leefwijze, een voorgeschreven voedingswijze. Een aanpassing van het eet- en voedingspatroon. Iemand die een dieet volgt, doet dat met een bepaald doel. Het verminderen van de kans op hart- en vaatziekten is zo’n doel. Je past je dieet zodanig aan, dat je minder zout binnenkrijgt, minder verzadigde vetten en wellicht ook minder calorieën binnenkrijgt. Een ander doel kan zijn je vitamine D inname te verhogen. Je gaat dan meer vette vis eten, meer boter en vaker de zon in. Ik hoor je denken: “Vaker de zon in? Wat heeft dat nou met een dieet te maken, met voeding? Nou, in mijn ogen alles!

Kijken we nog eens naar de definitie van dieet. Het is een leefwijze. Een leefwijze heeft niet alleen betrekking op voeding, maar veel meer. Een dieet is het

1) geheel aan activiteiten dat je uitvoert om

2) de voedingsstoffen die je binnenkrijgt,

3) én de voedingsstoffen en hormonen die je zelf aanmaakt

4) aan te passen om een bepaald doel te bereiken.

De meeste diëten laten je vooral zien dat je minder calorieën moet binnenkrijgen dan dat je verbruikt en geven daar wat recepten voor. Vaak wil een dieet onderscheidend zijn door een bepaald voedingsmiddel aan te prijzen (voorbeeld: bananendieet) of juist te verbieden (voorbeeld: suiker in het Gi-dieet). Meestal wordt het de volger van een dieet zo makkelijk mogelijk gemaakt door recepten en voeding voor wekenlang vooruit te plannen. Je hoeft je aandacht nauwelijks bij je voeding te houden. Je doet gewoon precies wat er staat en dan val je binnen de weken die ervoor staan een x-aantal kilo af. Tot zover lijkt het ideaal. Maar dan heb je je streefgewicht bereikt en eindigt het dieet. Vanaf dat moment moet je zelf proberen je gewicht te behouden. Uit onderzoek blijkt dat dit in 95% van de gevallen mis gaat! Slechts 5 op de 100 lukt het om niet terug te vallen naar het oude gewicht. 95% weegt na één jaar hetzelfde of zelfs meer dan voor het dieet. Hoe kan dat?

Een van de oorzaken is dat er binnen een dieet geen enkele kennis wordt bijgebracht over voeding, calorieën, metabolisme, etc.. Een andere oorzaak is dat er zelden inzicht wordt bijgebracht in je eigen (eet-)gedrag en voedingspatronen. Niet onbelangrijk ook is dat de meeste diëten geen ruimte bieden om daadwerkelijk te kunnen (leren) genieten van je eten. Kijk hier voor meer redenen waarom diëten niet werken.

Wanneer je een studie maakt van alle diëten en je zet op een rijtje waaraan ze minimaal moeten voldoen om effectief en blijvend gewicht te verliezen, dan krijg je het volgende:

 

Waar moet een dieet aan voldoen?

  • Dagelijks genoeg calorieën binnenkrijgen, net onder de grens van je dagelijkse behoefte, waardoor het lichaam niet in de spaarstand schiet
  • Alle voedingsstoffen voor genoeg energie en goed functioneren van je lichaam
  • Gevarieerde voeding om het niet eentonig te maken
  • Een goed dieet neemt de tijd om af te vallen
  • Zorgt voor een blijvende verandering van je eetpatroon
  • Bevat een plan dat stimulerend kan werken
  • Helpt je de aandacht bij het eten te houden en zorgt ervoor dat je van je eten kunt genieten (in plaats van calorieën tellen en blind shakes naar binnen gooien)
  • Bevat voeding die je metabolisme een boost geeft
  • Bevat voeding die je een vol gevoel geeft en je honger stilt
  • Stimuleert je te ontbijten
  • Geeft je inzicht in alle processen die met voeding te maken hebben
  • Gaat niet alleen over voeding en recepten, maar ook over jou en je gedachten over eten

Dit rijtje is lang niet uitputtend, maar geeft wel aan waar het bij vele, zo niet alle diëten aan schort. Wellicht dat je nog meer eisen aan een dieet hebt, dan lees ik die graag in het commentaar terug.


  • Karin

    Waar bijna alle dieeten de mist in gaan is dat ze voor iedereen hetzelfde voorschrijven, terwijl elk persoon anders in elkaar steekt.