100% PUUR!

Gezonde voeding?

We komen het steeds vaker tegen en we willen maar al te graag geloven dat het goed voor ons is. Reclameslogans als: 100% puur, 0% vet, geen suikers toegevoegd, rijk aan anti-oxidanten, light. De marketing- en reclamejongens en meisjes willen ons maar al te graag doen geloven dat hun product gezonde voeding is, dat je er mee afvalt, of dat het rechtstreeks vanuit de vrucht in het pak is gevuld, zonder toegevoegde conserveringsmiddelen. Sterker nog, het zijn verbeterde producten uit de natuur. Je kunt beter een sportdrankje nemen met alle toegevoegde “bonussen” dan een glaasje water. Beweren zij.

Daar blijft het vaak niet bij. Voor elk product moet ook een vraag worden gecreëerd. Net als de farmaceutische industrie ziektes “bedenkt”, zo worden in de voedingsindustrie allerlei tekortkomingen bedacht. Wie geloven bijvoorbeeld bijna allemaal dat we vaak te weinig vitaminen binnen krijgen. Of een andere fabel die we met z’n allen gretig willen geloven: de sportdrankjes hebben ons doen geloven dat je de dorst vóór moet zijn. Volgens hen ben je namelijk al te laat als je dorst hebt en is je lichaam aan het afbreken. In de fitnessindustrie wordt beweerd dat je niet zonder eiwitpreparaten als whey en aminozuren kunt en BCAA’s nodig hebt om te herstellen.

 

Wat voor gevolgen heeft dit voor ons als consument?

De consument laat zich nog steeds graag beïnvloeden door marketing en reclame. Je ontkomt er ook niet aan. Radio, televisie, internet, de hele dag door worden we geconfronteerd met reclame voor overbodige of slechte voeding. We geven honderdduizenden euro’s uit aan voedingsmiddelen, waarvan we denken dat het gezonde voeding is, maar die we totaal niet nodig hebben. Van vitaminepillen tot visoliecapsules. Nog erger zijn de uitgaven aan ongezonde voeding, waarvan we ook nog eens denken dat het gezonde voeding is. Sportdrankjes zijn het grootste en bekendste voorbeeld. De claims die zij maken met betrekking tot prestaties en herstel na het sporten, zijn nergens op gebaseerd. We geloven het echter maar al te graag. En, hoewel ze zich niet direct op kinderen richten, zijn het vooral de jongeren die deze drankjes met liters naar binnen werken. Doordat bekende sporters waar de jeugd tegenop kijkt, reclame maken voor deze suikerdrankjes, denken jongeren dat deze drankjes nodig zijn om ook zo te kunnen presteren. Een gevolg is dat steeds meer jongeren kampen met overgewicht. Elk flesje sportdrank bevat 9 suikerklontjes!

 

Te veel informatie over ongezonde en gezonde voeding?

Ook volwassenen weten steeds minder over wat nou wel en niet gezond is. Men zou kunnen denken dat door alle informatie die tegenwoordig beschikbaar is, zeker via internet, we met z’n allen beter dan vroeger weten wat wel en niet gezond is. Echter, door alle reclame, valse claims en zelfs leugens, wordt het steeds lastiger de bomen door het bos te zien. Daar waar we vroeger een lekker druifje aten of een blaadje sla, daar vragen we ons nu af of deze groente en fruit niet teveel bespoten zijn en we misschien beter een pak jus d’orange, waar “100% puur” op staat, kunnen drinken.

Hoe gaan jullie hiermee om? Is het moeilijk om te bepalen wat wel en niet gezond is. Te weten  wat werkelijk waar is en wat marketing en reclame is?


  • Joni

    Ik probeer er zo min mogelijk over na te denken. Natuurlijk let ik op mijn voeding en vermijd zoveel mogelijk zoete en vette troep door de voedingswaardetabellen te lezen (dat heb ik wel geleerd uit de cursus :-) , maar ik kan me niet meer druk maken om onderzoeken die dan weer roepen dat sla gezond is en een week later weer ongezond.