Diëten Werken Niet


Als je ons gedrag bestudeert, zou je denken dat het volgen van een dieet een goed idee is. We zijn er met z’n allen de hele tijd mee bezig. Diëten zijn zo populair dat in de laatste 10 jaar ongeveer 70% van alle vrouwen en 30% van alle mannen één of meerdere diëten heeft gevolgd. Helaas zijn de resultaten bijna altijd teleurstellend.

Stop met dieet

Sterker nog, diëten zorgen uiteindelijk vaak voor gewichtstoename! 95% van alle dieetvolgers zit binnen 1 tot 5 jaar weer op zijn/haar oorspronkelijke gewicht of erboven.

 

 

Dit zijn de redenen waarom diëten niet werken:

 

 

 

  • Diëten is moeilijk. De meeste diëten vragen om een verandering van je eetpatroon zoals je dat gewend bent. Echter, niets is zo lastig als het veranderen van je eigen gewoontes. Ze passen namelijk in je levensstijl en bij je sociale leven dat je hebt opgebouwd. Verandering hierin brengt veel stress met zich mee en stress zorgt ervoor dat je juist meer slechte dingen wilt gaan eten.
  • Als je ergens goed in wilt worden, moet je veel oefenen en trainen. Een voetballer traint dagelijks allerlei spelsituaties, zodat hij, wanneer het er op aankomt, precies weet wat hij moet doen en geen last heeft van zenuwen en stress. Hoe anders is het met diëten. We oefenen geen enkele moeilijke situatie (zoals wat doe je als je op een feestje bent, of wat doe je als je op de bank ligt en zoete trek krijgt). Bij de meesten gaat het dan ook fout.
  • Mensen met overgewicht hebben vaak emotionele problemen. Op dieet gaan werkt dan alleen maar deprimerend. Je wordt vermoeid, hebt honger en je weerstand om naar een snack te grijpen wordt gereduceerd naar het nulpunt. Wanneer dit gebeurt en je gezondigd hebt, ben je nog gedeprimeerder en ga je nog meer eten.
  • Je lichaam past zich aan de hoeveelheid voedsel aan dat er binnenkomt. Minder voedsel betekent schaarste. Je lichaam reageert hierop en gaat over op een lagere activiteitsmodus om energie te besparen. Je metabolisme gaat omlaag. Hierdoor voel je je moe en lusteloos. Er zijn dus direct nadelen waarneembaar, terwijl de voordelen (gewichtsverlies, fitter voelen, gezonder zijn) pas veel later kunnen optreden. Je motivatie om door te gaan wordt dus direct al op de proef gesteld.
  • Vele diëten zorgen ervoor dat je te weinig van bepaalde voedingsstoffen en nutriënten binnenkrijgt, zoals het eiwitdieet of koolhydraat dieet.
  • De meeste diëten zijn tijdelijk. Je kent ze wel: “5 kilo afvallen in een week” of “snel 10 kilo afvallen”. Wie daarna stopt met het dieet, ziet de “kilo’s er snel weer aanvliegen“. Afvallen is geen tijdelijke bezigheid, maar afslanken doe je op je gemak, en doe je met gemak!
  • In een overzichtsstudie zijn 31 dieet-studies samengevoegd en de resultaten van al deze studies gecombineerd. Het blijkt dat de deelnemers van het onderzoek die niet op een dieet waren gezet, er achteraf beter aan toe waren dan de deelnemers die wel een dieet gevolgd hebben. De niet- diëters waren niet of weinig in gewicht toegenomen, terwijl de diëters wel waren aangekomen.

Het moge duidelijk zijn: het volgen van een dieet is compleet zinloos. Het is van groot belang dat artsen in de gezonheidszorg gaan inzien dat de ouderwetse methoden om af te vallen, zoals het volgen van een dieet of gaan sporten om af te vallen, NIET WERKEN! De roep om alternatieven wordt steeds luider. Het Nieuwe Afvallen lijkt hierin als beste naar voren te komen.