Afvallen Met Gemak


De huisarts adviseert om te gaan sporten en een dieet te volgen. De diëtiste spreekt de voedingsgewoonten met je door en zet je op een dieet. Terwijl je dag al overvol is en je niet genoeg energie hebt om alles voor elkaar te krijgen, geven de huisarts en de diëtist je nog meer werk mee: je moet er bij gaan sporten EN diëten!! Het enige wat hiermee wordt bereikt is dat je dag nog voller wordt, je hierdoor nog vermoeider en gefrustreerder raakt en de kans op een burn-out erg groot wordt.

HOE ZIT HET DAN WEL?

Ons lichaam heeft te maken met een “setpoint”, een basisgewicht waar het steeds weer naar terug wil. Bijvoorbeeld: Jantine zit al meer dan tien jaar rond het gewicht van 65 kilo. Ze vindt zichzelf echter iets te dik en wil eigenlijk naar 62 kilo toe. Met enige moeite lukt het haar.

Ze is gaan diëten en de drie kilo zijn er in twee weken af. Echter, haar lichaam heeft 2 weken lang te weinig eten binnengekregen om die 65 kilo te handhaven en gaat in de spaarstand. Deze natuurlijke reactie van het lichaam heeft de mens geholpen om in vroegere tijden van schaarste te overleven. Het lichaam past zich dus aan de omstandigheden aan, het gaat in de spaarstand, waardoor je je sneller moe en lustelozer voelt.

Daarnaast heb je constant honger. Het is dan heel lastig om het dieet vol te houden en Jantine zit binnen een mum van tijd weer op haar oude gewicht.

Het bekende jo-jo effect.

Omgekeerd geldt dit ook. Als Jantine een aantal kilo’s zou willen aankomen, moet ze hier flink moeite voor doen. Om drie kilo aan te komen moet ze moet meer calorieën eten dan dat je zou verwachten om die drie kilo aan te komen. Het lichaam wil namelijk steeds weer terug naar haar setpoint , die 65 kilo.

Pas wanneer ze het lang volhoudt om meer te eten dan haar dagelijkse behoefte aan calorieën, zal ze die drie kilo meer handhaven. Het lichaam past het setpoint aan en aanvaart een nieuw basisgewicht.

Het moment waarop dit wordt bereikt is voor iedereen verschillend. Voor de een is dat na een paar maanden, voor de ander kan dit zelfs tot twee jaar duren.

Dat is dan ook de reden dat je niet te snel en gehaast moet afvallen, maar rustig zodat je lichaam zich kan aanpassen. Wanneer je je lichaam laat wennen aan het nieuwe setpoint, zeg maar je nieuwe basisgewicht, zal het niet meer in de spaarstand gaan en niet meer proberen je oude (over-)gewicht te handhaven.

AFSLANKEN DOE JE DUS OP JE GEMAK!

Je weet nu dus hoe het komt dat we overgewicht hebben, dat sporten en diëten niet werken en dat je afslanken vooral op je gemak moet doen.